مقالات آموزشی

لنز طبی رنگی

چرا باید از لنز طبی رنگی استفاده کنیم؟

شاید انسان‌های بسیاری را در اطراف خود داشته باشید که به علت داشتن چشمان ضعیف مجبور به استفاده از عینک هستند و به همین علت زدن عینک برای آن‌ها خسته‌کننده شده باشد. از این رو می‌توانند از شیوه‌های مختلف مانند جراحی چشم یا لنز‌های طبی استفاده کنند. بیشتر افرادی که ترس از عمل داشته باشند ترجیح می‌دهند از لنز طبی رنگی یا غیر رنگی به منظور درمان و زیباتر شدن چشمان خود استفاده کنند.

لنز طبی رنگی

معرفی لنز طبی

با توجه به اینکه افراد بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف مانند تلفن همراه، لپ تاپ و… استفاده می‌کنند، درگیر مشکلات بینایی مانند دوربینی و نزدیک بینی شده و در بسیاری موارد ملزم به استفاده از عینک می‌شوند. در برخی موارد که افراد برای به کار بردن عینک با مشکل مواجه می‌شوند می‌توانند از لنز‌های طبی استفاده کنند.

افراد متعددی هستند که از لنز‌های طبی به دلایل مختلف از جمله مشکلات نامبرده شده و هم چنین مشکل آستیگماتیسم برای بهتر شدن دید خود استفاده می‌کنند. بیشتر این افراد شامل ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی می‌شوند که دارای تحرک بدنی زیادی بوده یا به علت وجود قوز قرنیه نمی‌توانند از عینک استفاده کنند، از این رو لنز‌های طبی گزینه مناسبی برای جایگزین عینک خواهد بود. در حالت کلی لنز طبی شامل یک عدسی بسیار نازک است که با قرار گرفتن بر روی قرنیه چشم موجب می‌شود تا فرد بتواند میزان بینایی خود را افزایش دهد.

معرفی لنز طبی رنگی

با توجه به اینکه تبادل اکسیژن مستقیم قرنیه چشم برای محافظت از چشم‌ها امری ضروری است در نتیجه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لنز طبی، قابلیت توانایی عبور اکسیژن از خود است. با توجه به لنز‌های موجود در بازار آیا لنز طبی رنگی هم هست که افراد بتوانند از آن استفاده کنند؟ لنز طبی رنگی نوعی از لنز‌های طبی هستند که در دو حالت نمره دار و بدون نمره علاوه بر اینکه به منظور درمانی به کار برده می‌شوند، می‌توانند جنبه زیبایی داشته و افراد به صورت موقت از آن‌ها استفاده کنند. برای آنکه بیشتر درباره این نوع لنز‌ها بدانیم لازم است تا با انواع لنز‌های طبی آشنا شوید.

مقایسه برند های مختلف لنز چشم

مقایسه برند های مختلف لنز چشم

انواع لنز طبی

لنز طبی در دو نوع سخت و نرم دسته‌بندی می‌شوند که به صورت زیر می‌توان آن‌ها را تعریف کرد.

۱. لنز طبی سخت

این نوع لنز‌ها خود به دو دسته استاندارد و نافذ اکسیژن تقسیم‌بندی می‌شود:

لنز طبی سخت استاندارد

نوعی از لنز طبی است که امکان انتقال اکسیژن را نداشته و برای تأمین میزان اکسیژن لازم برای قرنیه چشم باید دائم اشک بین قرنیه و لنز پمپاژ شود که این کار با عمل پلک زدن انجام خواهد شد. برای استفاده از لنز سخت استاندارد، یک محلول نرم‌کننده بر روی قرنیه چشم نیز به کار برده می‌شود. قیمت مقرون به صرفه و سهولت در نگه داری از جمله مهم‌ترین ویژگی این دسته از لنز‌ها هستند. بیشترین کاربرد آن برای افرادی است که دارای مشکل آستیگماتیسم هستند. بروز تاری دید و نارسایی اکسیژن به بدن از جمله معایب آن است که موجب می‌شود افراد کمتر از آن استفاده کنند.

 لنز طبی سخت نافذ اکسیژن

 لنز طبی سخت نافذ اکسیژن

با توجه به امکان آسان تبادل اکسیژن در این نوع لنز بیشتر افرادی که دارای مشکل قوز قرنیه هستند از آن استفاده می‌کنند. ساخت این نوع از لنز‌های طبی بعد از لنز سخت استاندارد بود به همین علت هیچ یک از مشکلات و معایب آن‌ها را ندارد.

۲. لنز طبی نرم

نسل تازه و جدید لنز‌های طبی هستند که در تولید آن‌ها به جای استفاده از مواد پلاستیکی از موادی به کار گرفته شده است که امکان جذب آب نمک اشک چشم انسان را دارند. به همین علت آن‌ها را با نام لنز‌های آب دوست یا هیدروفیل می‌شناسند. با توجه به طبیعی بودن لنز طبی نرم نسبت به نوع سخت و منعطف بودن آن‌ها، استفاده از این نوع لنز‌ها آسان‌تر است.

لنز طبی رنگی چیست؟

با توجه به اینکه لنز‌های طبی برای افرادی به کار برده می‌شود که دارای مشکلات بینایی بوده و به جای استفاده از عینک و معایب آن ترجیح می‌دهند از لنز‌های طبی استفاده کنند، در دو نوع نمره دار بی‌رنگ و نمره دار رنگی تولید می‌شوند. لنز‌های طبی بدون رنگ از جمله لنز‌های تماسی هستند که بیشتر جنبه درمانی دارند. در مقابل لنز‌های طبی رنگی علاوه بر اینکه درمانی هستند می‌توانند در رنگ‌های متنوع به منظور زیبایی نیز کاربرد داشته باشند و افراد بسیاری با توجه به ویژگی‌های ظاهری خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. قیمت لنز طبی رنگی موجود در بازار بسته به نوع برند تجاری و عملکردی که دارد متغیر خواهد بود.

لنز طبی رنگی چیست؟

لنز طبی رنگی با نام لنز طبی زیبایی شناخته می‌شود که مشابه با لنز‌های رنگی بدون نمره دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مختلف است و به طور کامل می‌تواند نیاز هر کاربر را بر اساس سلیقه و مشخصات ظاهری خود را برطرف کند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که باید از سوی پزشک تجویز شده باشد تا بتواند مشکل بینایی شخص را نیز درمان کند. از مهم‌ترین کاربرد‌های لنز رنگی، استفاده به صورت روزمره در تمامی فعالیت‌ها از جمله شرکت در مراسم‌ها و شرایطی است که شخص نمی‌خواهد از عینک استفاده کند.

انواع لنز طبی رنگی

لنز طبی رنگی در دو نوع نمره دار و بدون نمره تولید می‌شود:

  • لنز طبی رنگی نمره دار که بیشتر جنبه درمانی داشته و بهترین گزینه برای استفاده از عینک برای افرادی است که دارای اختلالات بینایی هستند.
  • لنز رنگ بدون نمره که جنبه زیبایی داشته و بیشتر به عنوان یک ابزار آرایش چشم‌ها به کار برده می‌شود.

تنوع رنگی بالا، پوشاندن لک و مشکلات قرنیه و هم چنین زیباتر کردن چشم‌ها، برخی از ویژگی‌های این دست لنز‌ها به شمار ‌می‌روند. با پیشرفت تکنولوژی شرایطی فراهم شده است تا فرد با سلیقه خود می‌تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب و با کمک دستگاه‌های مخصوص طراحی و لنز اختصاصی برای فرد تولید شود.

ویژگی‌ها و خصوصیات لنز طبی رنگی

ویژگی‌های لنز طبی رنگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لنز رنگی طبی کاربردی بودن آن‌ها و دیده نشدن توسط دیگران است که موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

از دیگر خصوصیات این دسته از لنز‌های درمانی و زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان برخی اختلالات بینایی مانند عیوب انکساری نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم
  • ایجاد چهره‌ای جذاب‌تر و زیبا با توجه به متنوع بودن تم‌های رنگی لنز‌ها
  • امکان وضوح دید بالا بدون در نظر گرفتن رنگ آن‌ها
  • بهترین گزینه برای درمان مشکلات دوربینی و نزدیک بینی
  • تولید در انواع مختلف روزانه، فصلی و سالانه با بسته‌بندی‌های مخصوص به خود به نحوی که لنز‌های روزانه و فصلی در بسته‌بندی بلیستر یا پلاستیکی و لنز‌های سالانه با توجه به مدت زمان نگه داری در بسته‌بندی‌های ویال یا شیشه‌ای قابلیت استفاده از لنز چشم طبی رنگی تا پایان تاریخ انقضا
  • درج تمامی اصطلاحات تخصصی مربوط به لنز چشمی بر روی بسته‌بندی‌ها شامل:
  1. نمره چشم
  2. دیامتر
  3. بیس کرو

و…

عوارض و معایب استفاده از لنز طبی رنگی

عوارض لنز های طبی رنگی

  1. هرچند به کار بردن لنز طبی رنگی می‌تواند مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد اما با توجه به محدودیت‌های موجود در کشور ما بسیاری از افراد نمی‌توانند از آن به عنوان جنبه درمانی استفاده کنند. به عنوان مثال کسانی که دارای نمره چشم مثبت هستند به علت عدم موجود بودن در بازار نمی‌توانند از لنز طبی رنگی استفاده کنند مگر آنکه از کشور‌های خارجی سفارشی دریافت کنند.
  1. یکی دیگر از معایب آن، نبود شرایط مناسب برای افرادی است که نمره چشم آن‌ها آستیگمات است و در دسته کسانی قرار می‌گیرند که نمره چشم ضعیف مثبت دارند و به سختی می‌توانند لنز طبی مناسب خود را پیدا کنند. این افراد تنها با مشورت پزشک و تجویز او می‌توانند اقدام به خرید لنز چشم کنند تا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه نشوند.
  1. از دیگر مشکلات لنز طبی رنگی، محدود بودن نمره چشم برای برخی از آن‌ها است. به عنوان مثال تعدادی از لنز‌های طبی رنگی تنها تا نمره ۶ یا ۱۰ را دارند، از این رو اگر شخصی بخواهد لنز خود را از یک برند خاصی تهیه کند که آن شماره را نداشته باشد، نمی‌تواند از لنز طبی رنگی استفاده کند.

نحوه استفاده از لنز طبی رنگی در چشم

آموزش استفاده از لنز طبی رنگی

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به چشم‌ها لازم است تا لنز را به صورت صحیح در داخل چشم‌ها قرار دهید.

برای این کار لازم است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • پیش از آنکه از لنز رنگی طبی استفاده کنید لازم است دست‌های خود را با دقت با مایع شوینده بشویید. دقت داشته باشید نباید ذره‌ای از مواد شوینده با سطح لنز تماس پیدا کند. دستان خود را به صورت کامل آبکشی کنید تا در ادامه با مشکلات دیگر چشمی مواجه نشوید.
  • با توجه به اینکه بهترین مارک لنز طبی رنگی دارای قیمت‌های بالایی هستند لازم است تا پس از استفاده لنز خود آن را در ظرف مخصوص قرار دهید. افراد متعددی هستند که هرگاه از لنز‌های خود خسته شدند آن‌ها را بین دستمال کاغذی قرار داده یا درون کاسه یا ظرف دیگری قرار می‌دهند. این کار موجب آسیب رساندن به چشم‌ها در استفاده بعدی خواهد شد. در نتیجه لازم است هرگاه نمی‌خواهید از لنز استفاده کنید آن را در ظرف مخصوص خودش بگذارید. دقت کنید که ظرف لنز‌ها علامت چشم چپ و راست دارد و باید هر کدام در جای خود قرار داده شود.
  • موقع استفاده از لنز توجه داشته باشید که محیط عاری از انواع آلودگی از جمله گرد و غبار باشد.
  • در این مرحله با کمک دست مخالف، چشم را از دو سمت بالا و پایین بکشید. دقت داشته باشید این کار را آهسته انجام دهید تا از پاره شدن مویرگ‌های داخل چشم جلوگیری شود.
  • لنز را داخل قرنیه قرار داده و پلک نزنید تا به آرامی بر روی مردمک چشم قرار گیرد.
  • هرگاه احساس کردید لنز در جای مناسب قرار گرفته است، چند بار پشت سر هم پلک بزنید تا دید شفاف داشته باشید. تاری دید در چند دقیقه ابتدایی امری کاملاً طبیعی است که پس از گذشت چند دقیقه از بین خواهد رفت.
  • پس از اتمام کار با لنز، در صورتی که می‌خواهید آن را بردارید کاملاً احتیاط کنید. اگر ناخن کاشت یا بلند دارید مراقب باشید که ناخن با چشم برخورد نداشته باشد. لنز را به آرامی با انگشت یا اپلیکاتور مخصوص بلند کنید به نحوی که پاره نشود.

نکات مهم در هنگام استفاده از لنز طبی رنگی

نکات مهم هنگام استفاده از لنز طبی رنگی

رعایت کردن نکات موجب می‌شود تا از چشم در برابر آسیب‌های احتمالی و بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. از این رو ضروری است هنگام استفاده کردن از لنز حتی بهترین مارک لنز طبی رنگی نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  • هرگاه لنز را بر روی انگشت خود قرار می‌دهید باید مشابه با یک نیم‌کره باشد. در صورتی که لبه‌های آن به شکل یک چتر وارونه باشد، لبه‌های آن به سمت بالا نبوده و پشت و رو شده است. این عامل باعث می‌شود تا لنز درون چشم سر جای خود قرار نگرفته و بچرخد.
  • یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از چرخش لنز داخل چشم این است که قبل از استفاده با قرار دادن آن بین دو انگشت اشاره و شصت و کمی تا کردن باید به صورت لوله‌ای باشد نه شکل V انگلیسی، این کار را به آرامی انجام دهید تا لنز دچار مشکل نشود.
  • هنگام خرید لنز طبی رنگی به تاریخ انقضای محصول دقت داشته باشید. در صورت فاسد شدن مایع لنز به علت اتمام تاریخ مصرف، لنز طبی رنگی حالت چسبندگی پیدا خواهد کرد.
  • محلول نگه دارنده لنز‌ها یا همان مایع لنز قابلیت استفاده به مدت سه ماه و نه بیشتر را دارند.
  • با توجه به اینکه تعداد بسیاری از لنز‌ها دارای قطر ۱۴ هستند، لازم است تا کسانی که مردمک چشم آن‌ها بزرگ است از لنز با قطر بالای ۱۴ استفاده کنند تا پوشش دهی کافی را داشته باشند.
  • به هیچ عنوان از آب به علت ایجاد گرفتگی در حفره‌های لنز برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. اگر هنگام به کار بردن لنز دچار تاری دید هستید لازم است تا رسوب ایجاد شده بر روی سطح آن را با محلول مخصوص و انگشت خود تمیز کرده و سپس محلول را بر روی آن بریزید.
  • لنز‌ها دارای حفره‌های‌ریزی هستند که در اثر برخورد با گرد و غبار آن‌ها را جذب کرده و در نهایت حساسیت چشمی را موجب خواهند شد. در صورتی که در محیط‌های با میزان آلودگی بالا یا گرد و غبار قرار می‌گیرید از لنز استفاده نکنید.
  • دقت داشته باشید که قبل از خارج کردن لنز‌ها به هیچ عنوان اقدام به پاک کردن آرایش چشمان خود نکنید.
  • در صورتی که پس از قرار دادن لنز طبی رنگی به داخل چشم دچار سوزش، خارش و یا قرمزی شدید، در اسرع وقت اقدام به برطرف کردن مشکل نموده و سپس آرایش کنید.

خرید لنز طبی رنگی

از جمله بهترین مارک لنز طبی رنگی که می‌توانید آن‌ها را با اطمینان خریداری کنید عبارتند از:

  • لنز ویکتوریا ساخت کره جنوبی با 38 درصد محتوای آب
  • لنز لازورد ساخت کره جنوبی با 42.5 درصد محتوای آب
  • لنز آیس کالر ساخت کره جنوبی با 40 درصد محتوای آب
  • لنز آمورا ساخت کره جنوبی با 42 درصد محتوای آب
  • لنز آرملا ساخت کره جنوبی با 38 درصد محتوای آب
  • لنز NK ساخت کره جنوبی با 38 درصد محتوای آب
  • لنز اولبا ساخت کره جنوبی با 38 درصد محتوای آب
  • لنز ترسا لاکچری ساخت کرده با 55 درصد محتوای آب
  • لنز اپرا ساخت کره جنوبی
  • لنز فرشتون ساخت کره جنوبی با 38 درصد محتوای آب
  • لنز سوییتی ساخت کره جنوبی با 55 درصد محتوای آب
  • لنز ترسا هند می‌ دست ساز از جنس سیلیکون و هایدروژل با 55 درصد محتوای آب ساخت مشترک کره جنوبی و متریال آمریکا

تمامی لنز‌های گفته شده در دسته با کیفیت‌ترین لنز‌های طبی رنگی است که می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های داخلی از جمله لنز راحیل به راحتی خریداری کنید.

کلام آخر

پایان مقاله لنز طبی رنگی چیست؟

لنز طبی رنگی از جمله انواع لنز‌ها است که با هدف درمان و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که به علت داشتن برخی مشکلات بینایی از جمله دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم نمی‌خواهند از عینک به دلایل مختلف مانند سنگین بودن استفاده کنند می‌توانند با تجویز پزشک، لنز چشم طبی رنگی را تهیه کنند. علاوه بر این بسیاری از افراد با هدف زیباسازی ظاهر خود اقدام به خرید لنز طبی رنگی می‌کنند که این نوع بدون نمره بوده و تنها جنبه زیبایی و آرایشی دارد. یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام به کار بردن لنز‌ها رعایت تمامی نکات بهداشتی از جمله تمیز بودن دست‌ها و استفاده از محلول مخصوص برای نگه داری از لنز‌ها است که به منظور پیشگیری از وارد شدن آسیب به چشم‌ها لازم است.

5/5 - (9 {امتیاز})

دیدگاهی در مورد “لنز طبی رنگی

  1. امران گفت:

    مقاله مفیدی بود تازه فهمیدم داستان لنز طبی رنگی چیه دستتون درد نکنه

  2. مهتاب گفت:

    ما برای خرید لنز طبی رنگی می‌تونیم ازتون مشاوره بگیریم؟

  3. پشتیبانی لنز راحیل گفت:

    سلام بله، می تونید با تلفن های فروشگاه در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *