مقالات آموزشی

اموزش استفاده از لنز چشم

صفر تا صد آموزش استفاده از لنز چشم

تعداد بسیاری از افراد با هدف‌های مختلف از جمله بهبود و اصلاح مشکلات بینایی یا از منظر زیبایی به سمت استفاده از لنز طبی رنگی و لنز رنگی و غیر رنگی روی آورده‌اند. نحوه استفاده و نگهداری از لنز طبی برای اولین بار باید مطابق با اصول و با دقت کافی انجام شود. این کار به منظور پیشگیری ار وارد شدن صدمه به چشم انجام می‌شود. در صورتی که از علاقه‌مندان به کار بردن لنز هستید لازم است تا اطلاعات کافی در مورد باید‌ها و نباید‌ها استفاده از لنز برای اولین بار را داشته باشید. در ادامه به صورت کام اموزش استفاده از لنز چشم را به شما عزیزان یاد خواهیم داد.

اموزش استفاده از لنز چشم

طریقه گذاشتن لنز برای اولین بار

نکات استفاده از لنز طبی

لنز‌های طبی در دسته لنز‌های تماسی قرار می‌گیرند. این نوع لنز‌ها از پلیمر پلاستیک با درصدی مشخص از آب تهیه می‌شوند و همین عامل موجب تولید انواع مختلفی از لنز‌ها خواهد شد. اولین و مهم‌ترین نکته هنگام استفاده از لنز طبی، مراجعه به پزشک یا اپتومتریست برای معاینه چشم و تجویز لنز مورد نیاز است.

همان طور که می‌دانید لنز‌های طبی با هدف زیبایی یا برای بهبود مشکلات بینایی توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنز‌ها را می‌توان با طراحی‌های گوناگون در رنگ‌های مختلف خریداری کرد. با توجه به اینکه شاید برای اولین بار باشد که می‌خواهید لنز را داخل چشمان خود بگذارید، لازم است تا با اموزش استفاده از لنز چشم به صورت کامل آشنایی داشته باشید اما قبل از آن نیاز است تا نکات استفاده از لنز زیبایی را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از لنز رنگی برای دفعه اول می‌تواند کمی سخت و پیچیده به نظر برسد، از طرفی گذاشتن و برداشتن لنز طبی نیاز به مهارت کافی خواهد داشت، از این رو لازم است تا با دانستن این نکات بتوانید به راحتی و بدون وارد کردن صدمه به چشم این کار را انجام دهید.

خرید لنز مناسب

برخی از این نکات عبارتند از:

۱. خرید لنز مناسب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در صورت استفاده از لنز برای بار اول باید رعایت کنید، انتخاب و خرید لنز مناسب است. لنز‌های طبی با توجه به عملکرد اصلاح بینایی و بهبود مشکلاتی از قبیل دوبینی، دوربینی و نزدیک بینی چشم‌ها لازم است تا زیر نظر متخصص خریداری شوند. لنز‌های رنگی با هدف ایجاد تغییر در رنگ چشم و ظاهر صورت می‌تواند بر اساس سیلقه و علاقه شخص با توجه به ویژگی‌های فیزیکی چشم او تهیه شود.

۲. توجه به برند تجاری تولید‌کننده

برند تجاری شناخته شده و معتبر تولید‌کننده لنز‌ها از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کالای پزشکی است. لازم است در هنگام خرید لنز طبی و رنگی، آن را از برند تولید‌کننده دارای مجوز ساخت همراه با ارائه محصولات با کیفیت خریداری کنید.

۳. فروشگاه‌های معتبر عرضه‌کننده

خرید از فروشگاه حضوری یا آنلاین دارای اعتبار در خرید لنز بسیار مهم است. در برخی موارد فروش کالا‌های تقلبی با تاریخ مصرف گذشته شده انجام می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی را به چشم مصرف‌کننده وارد کند. در نتیجه لازم است قبل استفاده از لنز رنگی آن را از فروشگاه شناخته شده تهیه کنید. فروشگاه لنز راحیل یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید لنز است.

۴. تاریخ تولید و انقضای محصول

توجه به تاریخ مصرف لنز خریداری شده از مهم‌ترین نکات خرید آن است.

قبل از گذاشتن لنز چه قطره‌ای بریزیم؟

افرادی که برای اولین بار از لنز استفاده می‌کنند ممکن است با خشکی چشم در روز‌های ابتدایی مواجه شوند. برای محافظت چشم‌ها از خشکی و بهبود آن در صورت تشکیل شدن، می‌توانید از مایع لنز مناسب و قطره مرطوب‌کننده چشم استفاده کنید. سؤالی که مطرح می‌شود این است که قبل از گذاشتن لنز چه قطره‌ای بریزیم؟

خشکی چشم در اثر استفاده بیش از اندازه لنز تشکیل می‌شود. برخی از علائم آن احساس درد، خارش و قرمزی است. از آنجایی که تمامی لنز‌ها به مرطوب ماندن و در واقع دهیدراته بودن نیاز دارند، مقدار آب مورد نیاز خود را از لایه اشک چشم می‌گیرند. در صورتی چشمی توانایی تأمین رطوبت را نداشته باشد، فرد احساس خشکی خواهد کرد.

قطره‌های چشمی متنوعی در بازار با برند‌های تجاری متفاوت وجود دارند که به کاربر لنز کمک می‌کنند تا چشم‌ها را از ناراحتی تجات دهد و شرایطی را فراهم می‌کند تا فرد بتواند به راحتی در طول روز از لنز استفاده کند. یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید قطره چشم برای لنز، کاربرد آسان آن و مخصوص بودن برای لنز است. در غیر اینصورت موجب وارد شدن آسیب‌هایی از جمله تغییر رنگ و بروز علائم حساسیتی به لنز و چشم خواهد شد.

نکته دیگر عدم استفاده از قطره‌های مرطوب‌کننده لنز هنگام بودن آن‌ها داخل چشم است. برای این کار لنز‌ها را در آورده، سر خود را عقب کشیده و با باز کردن پلک‌های خود، قطره را داخل چشم بچکانید.

  • اشک مصنوعی نوعی از قطره چشم برای وران کردن محیط قبل از گذاشتن لنز است. روغن موجود در آن باعث روان‌سازی دائمی لنز‌های طبی خواهد شد.
  • قطره‌های ضد قرمزی و حساسیت تأثیر منفی بر روی لنز‌ها گذاشته و موجب وارد شدن آسیب به آن خواهد شد.

نحوه استفاده از لنز طبی برای اولین بار

نحوه استفاده از لنز طبی برای اولین بار

شما می‌توانید با کمک فیلم‌های آموزش استفاده از لنز چشم، شناخت بیشتری نسبت به این کار پیدا کرده و ضمن کاهش نگرانی و ترس از گذاشتن لنزو ترس به کار بردن آن، می‌توانید به راحتی آن را در داخل چشم‌ها قرار دهید. با گذشت زمان و انجام مکرر این کار میزان صدماتی که می‌تواند به چشم وارد شود کاهش پیدا خواهد کرد. صفر تا صد استفاده از لنز با توجه به مراحل زیر انجام خواهد شد:

۱. شست و شوی دست‌ها

قبل از انجام هر کاری لازم است تا دست‌های خود را به صورت کامل با مواد شوینده بشویید. با توجه به میزان حساسیت لنز‌ها و چشم‌ها نیاز است تا از صابون‌ها و شوینده‌های معطر استفاده نکنید. به صورت کامل دست‌های خود را شسته و با حوله یا پارچه بدون پرز آن‌ها را خشک کنید. این به علت آن است که لنز‌ها در برابر رطوبت از خود واکنش نشان داده و حالت چسبنده به خود می‌گیرد.

پرز حوله یا پارچه برای خشک کردن هر اندازه ریز هم باشد در صورتی که بر روی دستان باقی مانده باشد ممکن است در اثر تماس با لنز بر روی سطح آن چسبیده و در نهایت بر روی چشم‌ها حالت سنگینی ایجاد کند. به هیچ عنوان قبل از قرار دادن لنز داخل چشم از کرم‌های نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد سوزش در چشم‌ها خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر در زمینه شستشوی دست‌ها، به کار بردن شوینده مناسب و شستن کامل آن‌ها از روی دست‌ها است. در صورتی که مقداری شوینده با لنز‌ها تماس پیدا کند باعث خشک شدن لنز‌ها خواهد شد. این مشکل می‌تواند مشکلاتی از قبیل زخم چشم و تاری دید را به همراه داشته باشد.

توصیه می‌شود در صورت داشتن دستگاه خشک کن، پس از شست و شوی کامل دست‌ها با آب گرم، به جای حوله از آن استفاده کنید. با این کار می‌توانید از بروز حوادث بعدی و آسیب‌های جدی به چشم جلوگیری کنید.

 

برداشتن لنز از ظرف مخصوص

۲. برداشتن لنز از ظرف مخصوص

مرحله دوم آموزش لنز گذاشتن و برداشتن، خارج کردن آن با دقت تمام از جعبه مخصوص آن است. شاید انجام این مرحله برای تعدادی از افراد امری ساده و بدون نیاز به آموزش لازم باشد اما در صورتی که تنها یکبار از این محصول استفاده کرده باشید متوجه خواهید شد که این مرحله از کار، مهم است. لازم است قبل از بازکردن جعبه، آن را به خوبی تکان دهید تا مایع لنز به صورت کامل به همه قسمت‌های آن برسد.

به هیچ عنوان، لنز را با ناخن یا دست‌های خود داخل محلول تکان ندهید زیرا این کار منجر به پارگی و وارد شدن صدمه به لنز خواهد شد. درب جعبه را باز کنید و با کمک یکی از انگشتان خود بدون دخالت ناخن که معمولاً افراد انگشت اشاره را انتخاب می‌کنند با قسمت گوشتی و نرم دست، لنز را از داخل جعبه خارج کنید. شما می‌توانید برای اطمینان از تمیزی و عدم چسبیدن آلودگی به سطح لنز از اپلیکاتور برای قرار دادن محصول داخل چشم استفاده کنید.

دقت داشته باشید انجام این کار با ناخن می‌تواند منجر به پارگی، ایجاد خراش و یا لب پر شدن لنز شود. علاوه بر این می‌تواند در حین گذاشتن لنز، منجر به وارد شدن صدمه به قرنیه چشم شود. در صورتی که می‌خواهید ناخن‌های بلندی داشته باشید، نیاز است قبل از هر اقدامی برای لنز گذاشتن، آن‌ها را با یک مسواک تمیز و با کمک مواد ضد عفونی‌کننده تمیز کنید.

لنز را به نحوی خارج کنید که بخش معقر و گودی آن به سمت صورت باشد. قبل از قرار دادن آن بر روی چشم لازم است تا لنز را از لحاظ پارگی، آلودگی و بروز هر مشکل دیگری کاملاً بررسی کنید. در صورت مشاهده آلودگی آن را ضد عفونی کرده و با مشاهده پارگی آن را دور بیاندازید. دقت داشته باشید که آلودگی به داخل جعبه نفوذ نکند. این مورد می‌تواند منجر به بروز عفونت چشم‌ها شود.

۳. توجه به راست و چپ بودن لنز‌ها

قرار دادن لنز‌های مربوط به هر چشم با توجه به راست و چپ بودن آن‌ها حائز اهمیت است. به همین علت نباید از لنز چشم راست برای چشم چپ استفاده کنید و یا برعکس آن انجام نشود. در صورتی که به اشتباه این کار را انجام دهید شما با هیچ مشکل دیداری مواجه نخواهید شد و میزان بینایی شما کاهش پیدا نخواهد کرد. اما تکرار این اشتباه به مرور زمان قادر است مشکلاتی از قبیل عفونت چشم را ضمن بروز ناراحتی را به همراه داشته باشد.

۴. آماده‌سازی چشم‌ها

برای قرار دادن لنز باید چشم‌ها را به مقدار زیادی باز کنید و برای این کار لازم است تا از دست‌های خود استفاده کنید. هرگاه لنز را از داخل جعبه خارج کردید با دست مخالف و با کمک دو انگشت آن، پلک‌های بالا و پایین را در جهت خلاف هم بکشید تا به اندازه حداکثر ممکن باز شده و حالا لنز را داخل چشم‌ها قرار دهید.

۵. قرار دادن لنز بر روی چشم

قرار دادن لنز بر روی چشم

رعایت کردن نحوه استفاده از لنز طبی برای اولین بار و انجام مراحل گفته شده به مقدار زیادی قابل اهمیت است. پس از باز کردن چشم‌ها به صورت کامل و کشیدن پلک‌های بالا و پایین، لازم است تا به سمت بالا یا جلو نگاه کنید و سپس لنز را بر روی چشم‌های خود قرار دهید.

یکی دیگر از شیوه‌های آموزش استفاده از لنز چشم، گذاشتن آن بر روی قسمت سفیدی چشم نزدیک به گوش بوده و سپس قرار گرفتن لنز بر روی چشم‌ها است. در این حالت پلک نزده و یا کمتر آن را انجام دهید. در صورت استفاده مکرر از لنز‌ها و دستیابی به جزئیات نکات استفاده از لنز طبی می‌توانید به آسانی آن‌ها را بر روی چشم‌ها قرار دهید.

سپس چشم‌ها را بسته تا کمی آرام شوند، آن‌ها را چرخانده تا به لنز برسید و سپس پلک بزنید. با کمک آینه اطمینان پیدا کنید که لنز بر روی قرنیه چشم قرار گرفته باشد. در غیر اینصورت می‌توانید با کمک انگشتان خود برای گذاشتن آن در محل اصلی استفاده کنید. پس از پایان کار بررسی کنید که اطراف خود را به خوبی و واضح می‌بینید. در صورتی که احساس درد، سوزش و ناراحتی دارید، غیر طبیعی بوده و باید در اولین فرصت برطرف شود.

از جمله علل بروز درد و ناراحتی در هنگام استفاده از لنز رنگی که با پلک زدن از بین نرود، آلودگی سطح آن، خراش، جابه جا شدن لنز و پشت و رو گذاشتن آن را می‌توان نام برد. برای محافظت چشم‌ها از درد و سوزش باید لنز‌ها را سریع خارج کرده و در صورت عدم وجود پارگی، آن‌ها را با مایع مخصوص لنز شست و شو داده و ضد عفونی کنید.

پارگی، آلوده شدن سطح آن به چربی یا لوازم آرایشی به منزله دور انداختن آن است. مشکل تاری دید را می‌توانید با جابه جا کردن لنز برطرف کنید. پس از انجام تمامی مراحل بالا برای قرار دادن یکی از لنز‌ها، لازم است تا آن‌ها را نیز برای چشم دیگر نیز انجام دهید.

آموزش برداشتن لنز از روی چشم

برای خارج کردن لنز از داخل چشم‌ها می‌توانید این کار را با فیلم برداشتن لنز چشم به صورت کامل مشاهده کرده یا طبق مراحل زیر این کار را انجام دهید.

۱. آماده‌سازی ظرف مخصوص لنز

قبل از آنکه بخواهید لنز‌ها را خارج کنید، لازم است جعبه آن را به خوبی با محلول ویژه لنز‌ها شستشو داده و از تمیزی آن اطمینان داشته باشید. به هیچ عنوان از آب آشامیدنی به علت داشتن املاح و ناخالصی‌ها برای شستن جعبه لنز استفاده نکنید. دقت داشته باشید این ظرف‌ها دارای تاریخ مصرف هستند که نباید بیشتر از موعد مشخص شده از آن‌ها استفاده کنید.

نکته قابل توجه بعدی، تمیزی دست‌ها و خشک کردن کامل آن‌ها است. یکی از دلایل مهم انجام این کار، پیشگیری از برخورد آلودگی دست‌ها با چشم و بروز عفونت است. برای به کار بردن لنز‌های ماهانه، روزانه و سالانه که به صورت مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرند، لازم است تا همیشه سالم و تمیز باشند.

برداشتن لنز چشم

۲. برداشتن لنز

برای برداشتن لنز طبی می‌توان از شیوه‌های مختلف مانند حرکت دادن، نیشگون گرفتن، استفاده از اپلیکاتور و… استفاده کنید.

  • نیشگون

برای انجام این روش لازم است تا آموزش برداشتن لنز با دست را فرا گیرید. به بالا نگاه کرده و پلک پایینی خود را به سمت پایین بکشید. با کمک قسمت نرم انگشتان خود به حالت نیشگون گرفتن، لنز را به آرامی به سمت سفیدی چشم کشیده و آن را بین انگشت شست و اشاره قرار داده و آن را خارج کنید. لنز‌ها را درون جعبه قرار دهید. دقت داشته باشید درآوردن لنز با ناخن بلند در این شیوه باعث وارد شدن فشار زیادی به لنز شده و در نهایت منجر به پاره شدن یا صدمه دیدن لنز‌ها خواهد شد.

  • حرکت دادن

در صورتی که نمی‌توانید با کمک انگشتان خود و شیوه نیشگون گرفتن، لنز را خارج کنید، آن را با کمک قسمت نرمی انگشت‌ها به سمت سفیدی چشم حرکت داده و در نهایت به آرامی آن را خارج کنید.

  • استفاده از اپلیکاتور

اپلیکاتور لنز، وسیله گذاشتن لنز در چشم است که با هدف گذاشتن و برداشتن لنز طبی به آسانی به کار برده می‌شود. برداشتن لنز با اپلیکاتور جایگزین مناسبی برای شیوه‌های قبلی است که باید با انگشت انجام شوند. برای بررسی و خرید اپلیکاتور لنز می توانید به فروشگاه لنز راحیل مراجعه کنید.

۳. بررسی لنز و قرار دادن آن در جعبه

مشابه با زمانی که قصد استفاده از لنز را داشتید، لازم است پس از برداشتن لنز طبی آن را به صورت کامل بررسی کنید. در صورت مشاهده بریدگی، پارگی، صدمه فیزیکی و خراش، لنز دیگر غیرقابل استفاده بوده و باید دور انداخته شود. چنانچه مواد آرایشی بر روی سطح لنز قرار گرفته باشد نیز باید آن را کنار بگذارید. در صورتی که آلودگی و گرد و غبار بر روی لنز وجود داشته باشد می‌توانید آن را با مایع مخصوص شستشو دهید.

پس از خارج کردن لنز‌ها مراقب باشید تا آن‌ها را در جای خود بگذارید برای این کار لازم است هر چشم را به صورت جدا خارج کنید. پس از اتمام کار، درپوش محلول خاص را بسته و جعبه را در محیط کاملاً بهداشتی غیر از سرویس بهداشتی قرار دهید.

باید‌ها و نباید‌های استفاده از لنز برای اولین بار

باید‌ها و نباید‌های استفاده از لنز برای اولین بار

باید‌های استفاده از لنز

باید‌هایی که برای استفاده از لنز لازم است انجام دهید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • توجه به توصیه‌های پزشک درباره گذاشتن و برداشتن لنز
  • مراجعه به متخصص یا اپتومتریست در صورت مواجه شدن با درد، ناراحتی، خارش و قرمزی
  • شستن دست‌ها با آب و صابون و خشک کردن با حوله بدون پرز
  • بررسی لنز قبل از هر بار مصرف با هدف پشت و رو نبودن
  • آماده و خارج کردن لنز‌های مربوط به هر چشم به صورت جداگانه
  • قرار دادن لنز‌ها داخل چشم‌ها قبل آرایش کردن یا پاک کردن آن
  • مرطوب نگه داشتن لنز‌های درون چشم با کمک قطره مخصوص (اشک مصنوعی)
  • نگه داری از لنز‌ها با محلول مخصوص در ظرف آن
  • پاکسازی و ضد عفونی کردن لنز‌ها پس از بیرون آوردن آن با محلول تازه
  • مراجعه به اپتومتریست به صورت دوره‌ای ۱۲ ماهه به منظور بررسی وضعیت چشم‌ها
  • تعویض مایع لنز به صورت روزانه
  • قرار دادن لنز‌ها در هوای آزاد با هدف استریل کردن آن‌ها
  • در صورت قرار دادن لنز‌ها درون یخچال، قبل از استفاده آن‌ها را به دمای محیط برسانید.

نباید‌های استفاده از لنز

نباید های استفاده از لنز

  • عدم استفاده از لنز در صورت مواجه شدن با درد، قرمزی، خارش و تاری دید
  • پرهیز از قرار دادن لنز مخدوش و آسیب دیده بر روی چشم‌ها
  • عدم به کار بردن لنز‌های یکبار مصرف خارج از زمان تعیین شده
  • دقت به تاریخ انقضای محلول لنز
  • عدم تغییر مایع لنز بدون مشورت با پزشک معالج
  • استفاده از قطره‌های چشمی زیر نظر پزشک
  • خودداری از تماس لنز‌ها با آب دهان
  • پرهیز از خوابیدن با لنز‌های داخل چشم با هدف جلوگیری از بروز عفونت دائمی
  • خارج کردن لنز‌ها هنگام شنا کردن و دوش گرفتن
  • عدم مالش چشم‌ها همراه با لنز داخل آن‌ها
  • عدم اشتراک‌گذاری لنز با احتمال خطر ابتلا به عفونت چشم
  • به کار بردن چشم‌ها حداکثر به مدت ۱۲ الی ۱۴ ساعت

کلام آخر

استفاده از لنز رنگی توسط یک فرد مبتدی ممکن است کاری سخت و پیچیده باشد. نگران نباشید، شما می‌توانید با کمک نکات استفاده از لنز زیبایی و آموزش استفاده از لنز چشم و تمرین‌های مکرر، به راحتی آن را با هدف زیبایی یا اصلاح و بهبودی عیوب بینایی به کار ببندید. در نظر گرفتن نکات استفاده از لنز طبی و آشنایی با آموزش لنز گذاشتن و برداشتن به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای اولین بار به آسانی از لنز‌ها استفاده کنید. صفر تا صد استفاده از لنز با هدف محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی از جمله احساس ناراحتی، درد، خارش، قرمزی و در نهایت عفونت به دلیل آلودگی سطح لنز انجام می‌شوند.

5/5 - (12 {امتیاز})

دیدگاهی در مورد “اموزش استفاده از لنز چشم

  1. مریم گفت:

    اموزش مفیدی بود اما ویدیو داخلش نبود ویدیو هم اضافه کنید

  2. پشتیبانی جدید لنز راحیل گفت:

    سلام مریم عزیز به زودی ویدیو های آموزش هم اضافه می شوند.

  3. ساناز گفت:

    دقیقا برای اولین بار که لنز گذاشتم خیلی اذیت شدم ولی از دفه های بعدی دیگه اوکی بود برام

  4. هدی گفت:

    مرسی از مطلب خوبتون کامل و دقیق راهنمایی کردید من بار اول سخت بود برام و همیشه از اشک مصنوعی استفاده میکردم و تاری دید داشتم.

  5. کنشلو گفت:

    لنزی که بیوفته زمین رو میشه دوباره استفاده کرد؟

  6. پشتیبانی لنز راحیل گفت:

    سلام دوست عزیز، ابتدا نگاه کنید که آسیبی از قبیل پارگی و خط روی اگر نبود ، ۱ ساعت در مایع لنز قرار بدید و بعد استفاده کنید.

  7. هنگامه گفت:

    اموزش ویدیو استفاده از لنز رو هنوز نزاشتید؟

  8. مدیریت فروشگاه لنز راحیل گفت:

    در دست تدوین هست طی این هفته حتما آپلود میشه

  9. محدثه گفت:

    تو باید های استفاده از لنز نوشتید که
    نگه داری از لنز‌ها با محلول مخصوص در ظرف آن
    من لنز خریدم اصلا ظرفی نداشت توی چی باید نگهش دارم؟

  10. پشتیبانی لنز راحیل گفت:

    سلام محدثه عزیز، جالنزی یا همان محفظه نگه داری لنز همراه با مایع لنز و یا به صورت جداگانه در سایت قابل خریداری میباشد.

  11. نگین گفت:

    سلام من لنز طبی گذاشتم امروز در معرض آفتاب و گرد و خاک بودم بعدش وقتی به نور نگا کردم نورهای اطراف برام‌پخش می‌شد علتش چیه؟ مثلا ب نوشته های داخلی گوشی ک نکا میکردم نور اطرافشون پخش می‌شد

  12. پشتیبانی لنز راحیل گفت:

    سلام دوست عزیز
    علت این موضوع کثیف بودن لنزتون هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *