مقالات آموزشی

مزایای استفاده از لنز طبی

چرا باید از لنز طبی استفاده کنیم

افراد با توجه به سیلقه می‌توانند برای بهبود مشکلات بینایی خود از عینک یا لنز طبی استفاده کنند. توجه به میزان درجه ضعیف بودن چشم از جمله دلایل دیگری است که موجب می‌شود افراد لنز را به عنوان یک جایگزین مناسب برای عینک به کار بگیرند. برای همین منظور لازم است تا درباره لنز طبی و مزایای استفاده کردن از آن اطلاعات کافی داشته باشید.

لنز طبی و کاربرد آن

فرد با روند رشد و افزایش سن با تغییراتی در میزان دید خود مواجه می‌شود. همین عامل مهمی در حفظ بینایی او به شمار می‌رود. انجام فعالیت‌های روزانه با دستگاه‌های هوشمند مانند استفاده مکرر از تلفن همراه، لپ تاپ و… باعث می‌شود تا تأثیر به سزایی در دید و تغییراتی در میزان درجه آن داشته باشد. از این رو لازم است افراد برای اصلاح و بهبود بینایی خود از عینک استفاده کنند.

کاربرد های لنز طبی

برخی افراد با توجه به سنگین بودن عینک، عدم احساس راحتی در طول انجام فعالیت‌های روزانه و… لنز طبی را جایگزین عینک خواهند کرد. لنز‌ها با هدف برطرف کردن اختلالات بینایی از جمله دوربینی، نزدیک بینی، ضعف بینایی، آستیگمات بودن چشم‌ها و… در انواع مختلف مانند لنز رنگی تولید می‌شوند. لنز‌های طبی در دو نوع نمره دار به منظور درمان و بدون نمره با هدف زیبایی در بازار موجود هستند. انتخاب نوع مناسب با توجه به دستور متخصص و اپتومتریست باید انجام شود.

عینک یا لنز طبی، کدام بهتر است؟

عینک یا لنز طبی، کدام بهتر است

اینکه شخص بخواهد از عینک استفاده کند یا لنز کاملاً به سلیقه شخصی او بستگی دارد. علاوه بر این فاکتور‌های دیگری از جمله موارد زیر وجود دارند که باعث می‌شوند فرد از لنز به جای عینک استفاده کنند:

  • میزان درجه ضعیفی چشم
  • قیمت عینک و لنز
  • میزان بودجه شخص
  • سبک زندگی
  • داشتن احساس راحتی و زیبایی
  • مشورت با متخصص یا اپتومتریست

هرچند پزشک معالج برای شخصی که دارای مشکلات بینایی هستند، استفاده از عینک را برای بهبود و اصلاح دید را به لنز طبی ترجیح می‌دهند. از منظر آن‌ها قرار دادن جسم خارجی درون چشم با توجه به حساس بودن آن می‌تواند منجر به بروز آسیب و صدمات جدی از جمله عفونت، زخم قرنیه و کاهش بینایی شود. علاوه بر این احتمال انتقال آلودگی‌های مختلف به داخل چشم به علت استفاده ناصحیح از لنز افزایش پیدا خواهد کرد.

طبق نظر متخصص و اپتومتریست افرادی که میزان شدت ضعیف بودن چشم آن‌ها بالا است و چشمان رنگی دارند، استفاده از لنز طبی اشتباه است. این گروه قادر خواهند بود برای مدت زمان کوتاهی در طول روز مانند شرکت در مهمانی، فعالیت‌های ورزشی و… لنز طبی رنگی را مورد استفاده قرار دهند.

رعایت نکات بهداشتی در هنگام قرار دادن لنز در داخل چشم‌ها از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال استفاده از مایع لنز قبل و بعد از گذاشتن لنز داخل چشم به علت شستشوی لنز با هدف تمیز کردن سطح آن از هر نوع آلودگی است.

انواع لنز طبی

معرفی انواع لنز طبی

لنز‌ها نیز مشابه با عینک‌ها در انواع مختلف تولید می‌شوند. برند‌های تجاری گوناگونی وجود دارند که لنز طبی را با کیفیت‌های متفاوت ساخته و روانه بازار می‌کنند. لنز‌های طبی در انواع مختلف برای مشکلات بینایی دسته‌بندی می‌شود.

  • لنز طبی نزدیک بین
  • لنز طبی دوربین
  • لنز طبی آستیگمات در دو نوع سخت و نرم
  • لنز طبی قوز قرنیه

تمامی لنز‌ها با توجه به اینکه در دسته لنز‌های تماسی قرار می‌گیرند در دو نوع سخت و نرم، کروی، روزانه، سالانه و… تولید می‌شوند. در نظر داشته باشید که انتخاب و خرید لنز طبی باید زیر نظر متخصص انجام شود.

لنز رنگی نوعی از لنز‌های طبی هستند که ضمن درمان و اصلاح بینایی موجب ایجاد تغییر در رنگ چشم‌ها شده و می‌توانند جنبه زیبایی نیز داشته باشند.

( اگر تا بحال از لنز چشم استفاده نکردید ولی قصد خرید آن را دارید می توانید برای کسب اطلاعات در رابطه با طرز استفاده آن به آموزش استفاده از لنز چشم مراجعه کنید. )

مزایای استفاده از لنز طبی

از آنجایی که استفاده از لنز طبی به جای عینک بسیار راحت‌تر است، تعداد بسیاری از افراد تمایل دارند که از لنز استفاده کنند. به کار بردن لنز طبی دارای مزیت‌های متعددی شامل موارد زیر است:

۱. زیبا نمودن حالت چهره و چشم‌ها

اولین مزیتی که می‌توان برای به کار بردن لنز به جای عینک نام برد، ایجاد تغییر در ظاهر فرد و زیباتر دیده شدن چشم‌ها است که موجب افزایش اعتماد به نفس نیز خواهد شد.

۲. احساس راحتی بیشتر

برخی از افراد با توجه به انجام فعالیت‌های سنگین روزانه، ورزش یا عمل بینی نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند از این رو لنز طبی می‌تواند بهترین گزینه برای آن‌ها باشد.

۳. اصلاح دید در برخی افراد

بهبود و اصلاح مواردی مانند قوز قرنیه، آستیگماتیسم بالا یا متفاوت بودن نمرات چشم با یکدیگر را می‌توان با لنز طبی انجام داد. افرادی که دارای مشکلاتی از جمله خشکی چشم، دیابت، پرکاری تیروئید و بیماری‌های پلک هستند نیز می‌توانند از لنز طبی زیر نظر پزشک معالج استفاده کنند.

۴. موقعیت شغلی

یکی از مواردی که موجب می‌شود افراد از لنز استفاده کنند، موقعیت شغلی آن‌ها است.

۵. با توجه به اینکه استفاده از عینک در روز‌های بارانی و مرطوب با بخارگرفتگی شیشه‌ها همراه است می‌توان از لنز با کاربری آسان‌تر استفاده کرد.

۶. درمان برخی از اختلالات دیداری مانند کوررنگی و ویژن تراپی

۷. مشاهده آسان‌تر اجسام برای افرادی با نمره نزدیک بینی بالاتر

۸. قیمت مقرون به صرفه‌تر نسبت به عینک

۹. استفاده آسان و راحت‌تر

۱۰. با توجه به قرار گرفتن کامل لنز بر روی قرنیه چشم و حرکت هر دو با یکدیگر، دامنه طبیعی دید افراد افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی به چرخاندن سر نخواهد بود.

۱۱. یکی دیگر از مشکلاتی که افراد هنگام استفاده از عینک با آن مواجه هستند، احساس خستگی بر روی بینی و گوش است که به کار بردن لنز این مسأله را برطرف خواهد کرد.

۱۲. افراد می‌توانند برخلاف عینک لنز طبی را به صورت روزانه، ماهانه، سالانه و یکبار مصرف با توجه به نیاز خود مورد استفاده قرار دهند.

( اگر قصد دارید از لنز رنگی استفاده کنید بهتر است مقاله مزایا استفاده از لنز رنگی را مطالعه کنید. )

چه زمان‌هایی می‌توان از لنز به جای عینک استفاده کرد

چه زمان‌هایی می‌توان از لنز به جای عینک استفاده کرد؟

  • انجام فعالیت‌های ورزشی و بدنی
  • مهمانی و مراسم‌های خاص
  • داشتن آزادی عمل بیشتر با ایجاد میدان دید وسیع‌تر
  • عدم دیده شدن لنز‌ها بر روی صورت

کلام آخر

افرادی که با مشکلات بینایی مواجه هستند لازم است برای دید بهتر از عینک استفاده کنند تا بتوانند محیط اطراف خود را با وضوح بیشتر تماشا کنند. این وسیله به عنوان یک شیوه درمان برای افراد با ضعف چشم است که در برخی موارد استفاده مداوم از آن موجب بروز خستگی خواهد شد.

علاوه بر این بالا بودن هزینه تعمیر و تعویض آن در صورت خراب شدن، بخار گرفتن شیشه‌ها در هوای بارانی و مرطوب، سختی نگه داری در طول انجام فعالیت‌های روزانه و ورزشی موجب می‌شود تا افراد از لنز طبی به جای عینک استفاده کنند. مزیت‌های متعددی برای به کار بردن لنز وجود دارد که با داشتن آگاهی نسبت به آن‌ها می‌توانید زیر نظر متخصص بهترین نوع آن را انتخاب و استفاده کنید. برند لنز راحیل یکی از بهترین و معتبر ترین فروشگاه ها در زمینه ارائه خدمات در مورد لنز به شما عزیزان می باشد.

 

5/5 - (1 {امتیاز})

دیدگاهی در مورد “مزایای استفاده از لنز طبی

  1. علیرضا گفت:

    از کجا بفهمیم لنز طبی برامون مناسب یا لنز رنگی؟

  2. پشتیبانی لنز راحیل گفت:

    سلام دوست عزیز، لنزهای طبی مخصوص افرادی هست که در دید مشکل دارن، اگر مایل باشید که همراه با اینکه از لنز طبی رنگ جدیدی به چشماتون بدین بهتره از لنز طبی رنگی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *